vrijdag 23 augustus 2013

Courgettesoep met of zonder zalm




 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Deze soep is lekker! Zelf hadden we dat eerlijk gezegd niet verwacht... Courgettesoep associeerden wij toch vooral met een dikke, weeïge brei die zwaar op de maag ligt... Niet dus! Deze soep maak je extra lekker door het toevoegen van roomkaas met kruiden zoals Boursin. Je kunt de soep garneren met stukjes gerookte zalm, superlekker! Eet je je courgettesoep liever vegetarisch, dan laat je de zalm gewoon weg. Deze soep is makkelijk te maken en je zet hem supersnel op tafel. 

Voor 1,5 liter soep heb je nodig:
- 2 uien.
- 1 grote of 2 kleine courgettes.
- Olie om in te bakken.
- 1,5 liter (biologische) groentebouillon, biologische bouillonblokjes zijn verkrijgbaar bij o.a. Ekoplaza.
- 1 pakje roomkaas met kruiden zoals Boursin.
- Gerookte zalm als je wilt.

Aan de slag:
- Verhit olie in een pan en fruit de schoongemaakte en gesnipperde uien hierin.
- Voeg de in blokjes/stukjes gesneden courgette toe en laat ongeveer 5 minuten meebakken.
- Voeg 1,5 liter groentebouillon toe en breng aan de kook.
- Laat de soep ongeveer 20 minuten doorkoken.
- Pureer de soep met een staafmixer tot een gladde soep.
- Voeg de roomkaas met kruiden toe en laat deze smelten. Laat de soep niet meer koken. 

Serveer met in stukjes gesneden gerookte zalm. Eet smakelijk!

 

2 opmerkingen:

  1. Ik hem de soep gemaakt (zonder zalm) en hij was heerlijk. Mijn nichtje van drie kreeg er geen genoeg van.... "s Avonds vroeg mijn zoon om nog wat soep, maar hij wilde het niet opgewarmd hebben?? Nieuwsgierig geworden proefde ik de soep koud en ik moet zeggen: Ik vond 'm nu nog veel lekkerder! Je proeft dan nog beter de courgette. Dus dit recept wordt een blijvertje...zowel warm als koud!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hee Marrie, wat ontzettend leuk enne wij gaan de soep zeker ook eens koud proberen! We eten nooit koude soep, maar zijn nu wel erg nieuwsgierig geworden.

      Verwijderen